dissabte, 24 de novembre del 2012

El software educatiu

En aquesta entrada faré un resum de les idees principals que es tracten a l'article "Algunas consideraciones en torno al software educativo para Educación Infantil" de Santos Urbina.

Tal i com explica Urbina, els darrers anys s'ha viscut un boom molt fort en quant a la creació i distrubució de materials multimèdia educatius. Tot i que en l'article no pretén fer cap crítica cap a aquests materials ni valorar-ne la seua utilitat, sí que remet a una sèrie d'idees que s'haurien de tenir en compte a l'hora de dissenyar materials destinats a l'ús educatiu en infants d'edat preescolar.

Aquestes idees que presenta, a mode de resum, són les següents:


  • La presentació del producte: és a dir, de quina manera es publicita. Com a usuaris hem de ser conscients d'allò que cerquem en un software educatiu i no deixar-nos enganyar per campanyes publicitàries que ens intenen vendre allò que no és.
  • Dispersió d'edats/inespecificació del destinatari: és adequat aquest joc per als infants? a quina edat va dirigit? poden fer servir-lo tots els meus alumnes?
  • Instruccions, consignes, indicacions: que l'infant pugui entendre en cada moment què és el que ha de fer amb la proposta.
  • Menús i botons: han de estar presents en tot moment perquè l'infant pugui desplaçar-se lliurement dins el programa. Han d'estar adaptats a les seves característiques psicomotrius (botons grans, visibles, que parpadegin...) i intel·lectuals (sense complicacions).
  • Els punters: grans, que no desviïn l'atenció de l'infant de la feina que està ralitzant, que estiguin adaptats a les seues característiques.
  • Ús tutelat i autònom: el programa ha d'estar adaptat perquè els infants puguin dur-ne a terme un ús autònom, sense haver de dependre en tot moment de l'adult.
  • Complexitat cognitiva de les tasques: ha d'estar adaptada al nivell dels infants, que no es produeixi un desfassament cognitiu entre activitat i activitat, sinó que ha de ser lineal i evolutiu.
  • Adaptació a les capacitats psicomotores: fàcil desplaçament pel programa, botons adaptats, lluminositat, etc.
  • Tractament dels errors: quan l'infant no realitza una activitat correctament, el programa li ho ha de fer saber, però des d'una perspectiva constructivista: motivant-lo, fent que ho torni a intentar en forma de consignes d'ànim i positives.
  • Variables dialectals o idiomàtiques: que el software estigui adaptat a les varietats dialectals de cada indret per no crear confusió als infants.
Imatge

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada