diumenge, 28 d’octubre del 2012

La cacera del tresor

Avui, després de donar la teoria corresponent al tema 3, hem fet una petita pràctica. La setmana passada la professora ens va dir que portéssim els ordinadors perquè faríem una mica de feina. 

Durant la classe teòrica, parlàrem sobre activitats educatives a través de diferents tenologies. Una d'aquestes activitats era "la cacera del tresor". La majoria de nosaltres no n'havíem sentit a parlar mai. D'altres, en canvi, havien realitzat aquest tipus d'activitat a l'institut, cosa que em va sorprendre molt. De fet, ara que conec com funciona, considero que és una proposta que admet moltes possibilitats i, per tant, es pot dur a terme a qualsevol nivell educatiu. Simplement es tracta d'adaptar-lo correctament a l'edat i capacitat dels alumnes. És una eina molt potent per treballar els coneixements del currículum utilitzant la tecnologia com a mitjà dins l'aula.
A continuació, faré una breu explicació del funcionament d'aquesta proposta de didàctica amb l'ajuda de l'article "Internet en el aula: a la caza del tesoro" de Jordi Adell.

En què consisteix una cacera del tresor?

És una activitat didàctica a través de la qual es treballen els continguts del currículum de forma transversal amb l'ús de les noves tecnologies com a mitjà principal d'aprenentatge. 

Es tracta d'elaborar un espai virtual on es fan diferents preguntes sobre determinat o determinats temes amb un seguit d'enllaços que ajudaran l'alumne/a a trobar les respostes pertinents. Algunes caceres també inclouen una pregunta final o gran pregunta que s'ha de contestar emprant tots els coneixements adquirits al llarg del procés.

Objectius

L'objectiu principal de les caceres és que els infants ampliïn els seus coneixements envers determinat tema. Així mateix, gràcies a la metodologia d'aquesta proposta, els infants també desenvolupen habilitats i destreses relacionades amb les noves tecnologies: recerca, selecció, anàlisi d'informació, etc. Així mateix, desenvolupen les seues capacitats a l'hora de llegir i interpretar textos.

Metodologia

Sol ser el mestre o professor qui s'encarrega de distribuir els alumnes per parelles o grups i dirigeix la proposta. També s'encarrega de solucionar possibles dubtes i d'encaminar la recerca en cas que l'alumne es perdi.


Avaluació

En aquest tipus d'activitat didàctica s'avaluaran tant la quantitat de respostes que l'alumne ha estat capaç de respondre com la qualitat de les mateixes. Així mateix, l'objectiu d'aquesta proposta no és que l'alumne respongui només correctament les preguntes, sinó que la importància de l'activitat rau en el procés que ha hagut de seguir fins arribar-hi.



EXEMPLE D'UNA CACERA

A la pràctica d'aula que vàrem realitzar, havíem d'analitzar una cacera del tresor valorant-ne diferents aspectes. La que he analitzat jo ha estat "La granja de Sebastián".
La professora ens va facilitar l'adreça i ens vam dividir per parelles. A cadascuna li tocava una cacera diferent.
Després d'estar una estona mirant com funcionava la cacera i quin tipus d'activitats es realitzaven vàrem quedar una mica desmoralitzades. I és que la majoria d'enllaços de la nostra cacera estaven trencats o ens reconduien a llocs que poc tenien a veure amb la proposta. I no només això, sinó que la proposta s'iniciava amb un conte que, tal i com s'explica a la wequest, han hagut de retirar a causa de problemes amb els drets d'autor.
Així que el primer contacte amb la cacera del tresor no ha estat gaire bo... Tot i així he estat mirant les caceres que havien d'analitzar les meues companyes i la cosa canvia. Els enllaços són correctes, hi ha propostes entretingudes,... Tot i que des del meu punt de vista resulten una mica tancades. Estan bé, sobretot, per ampliar coneixements sobre determinat tema i per treballar les habilitats tecnològiques, però potser hi manca alguna cosa més. Tampoc estic d'acord amb l'avaluació tan tancada que es fa en algunes caceres on, fins i tot, et venen les instruccions sobre com has de puntuar les activitats. Certament, abans d'avaluar, hem de tenir ben clars quins són els nostres objectius.

La cacera pot ser una activitat més dins l'aula, però no la única per treballar sobre X temes. Per a mi seria una proposta d'ampliació de coneixements. No sé si hi haurà algú que estigui d'acord amb mi. Això sí, també pot ser que encara em falti veure moltes caceres per opinar, perquè de segur que n'hi ha de molt completes i molt ben fetes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada