dissabte, 13 d’octubre del 2012

Les TIC a la normativa

Aquesta setmana a classe se'ns ha plantejat la següent qüestió: creieu que el que diu la normativa en quant a l'ús de les TIC és suficient?

Sense mirar la normativa, abans d'analitzar-la, diré que no. I no crec que m'agafi gaire els dits contestant això, i és que si no recordo malament, quan l'any passat la vàrem consultar per un treball d'una altra assignatura les directrius que donava en quant a l'ús de les TIC eren més que pobres. Però bé, normativa en mà, analitzaré una mica més profundament aquest aspecte.

Primer de tot, m'agradaria començar dient que resulta molt complicat analitzar la normativa educativa del nostre país per dues qüestions: per la seva exagerada extensió i perquè existeix una normativa estatal i una normativa autonòmica. Això signfica que cada Comunitat Autònoma té certes competències en Educació sempre i quant es respecte la Llei Orgànica d'Educació. 

En el pràmbul de la LOE podem trobar la següent afirmació:

"Es por ello por lo que en primer lugar, la Unión Europea y la UNESCO se han propuesto mejorar la calidad y la eficacia de los sistemas de educación y de formación, lo que implica mejorar la capacitación de los docentes, desarrollar las aptitudes necesarias para la sociedad del conocimiento, garantizar el acceso de todos a las tecnologías de la información y la comunicación, aumentar la matriculación en los estudios científicos, técnicos y artísticos y aprovechar al máximo los recursos disponibles, aumentando la inversión en recursos humanos."

Al Títol 1, "Els ensenyaments i la Seva Ordenació", trobem el primer capítol destinat a l'Educació Infantil. En podem extreure el següent fragment pel que fa a l'article 14, sobre Ordenació i Principis Pedagògics:


5. Corresponde a las Administraciones educativas fomentar una primera aproximación a la lengua extranjera en los aprendizajes del segundo ciclo de la educación infantil, especialmente en el último año. Asimismo, fomentarán una primera aproximación a la lectura y a la escritura, así como experiencias de iniciación temprana en habilidades numéricas básicas, en las tecnologías de la información y la comunicación y en la expresión visual y musical.
 

Això és tot el que podem trobar a la LOE sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge de les noves tecnologies a l'Educació Infantil. Podem veure, doncs, que simplement es tracta d'una aproximació al seu ús, sense cap tipus de directriu, simplement com a principi pedagògic. La llei resulta pobra, sense substància. Parla, però no diu res.

A l'Annex del Decret 71/2008 pel qual s'estableix el Currículum d'Educació Infantil a les Illes Balears, trobem la primera referència en quant a l'ús de les TIC a l'Àrea de Llenguatges: Comunicació i Representació:

"Les diferents formes de comunicació i representació que s’integren en aquesta àrea són: el llenguatge corporal, el llenguatge verbal, el llenguatge artístic, el llenguatge audiovisual i de les tecnologies de la informació i de la comunicació."

"El llenguatge audiovisual i les tecnologies de la informació i la comunicació estan molt presents en la vida infantil. Des de ben petits, els infants han de viure les produccions audiovisuals amb els adults i amb els seus companys. Han de descobrir que les imatges i els sons, com les paraules, expliquen històries que han d’interpretar progressivament, i han d’utilitzar imatges, sons i paraules per a construir missatges."

Trobem també el següent Objectiu General:

15. Iniciar-se en la utilització de les tecnologies de la comunicació i la informació com a recurs d’aprenentatge i recerca, d’expressió i de joc, fent-ne un ús cada cop més responsable i crític.

Als continguts del Primer Cicle, al Bloc 2, hi diu:

Bloc 2. Llenguatge audiovisual i tecnologies de la informació i la comunicació
1. Iniciació en l’ús d’alguns instruments tecnològics senzills.2. Aproximació i interès per la interpretació de relats orals produïts per mitjans audiovisuals (produccions audiovisuals: pel·lícules, dibuixos animats…).
 I al Segon Cicle:


Bloc 2. Llenguatge audiovisual i tecnologies de la informació i la comunicació
1. Iniciació en l’ús d’alguns instruments tecnològics com a elements de comunicació (ordinador, càmera, reproductors de so i d’imatge).2. Presa progressiva de consciència de la necessitat d’un ús moderat i selectiu dels mitjans audiovisuals i de les tecnologies de la informació i la comunicació.3. Aproximació i interès per la interpretació de missatges, textos i relats orals produïts per mitjans audiovisuals (produccions audiovisuals: pel·lícules, dibuixos animats, videojocs, CD Rom, jocs d’ordinador), distingint progressivament entre la realitat i la representació i valorant de forma cada cop més crítica els seus continguts i la seva estètica.

Aquestes són, doncs, les directrius que trobem en quant a l'ús de les TIC a l'etapa d'Educació Infantil, tant a la normativa estatal com autonòmica. Des del meu punt de vista resulten aspectes tan evidents que sembla fins i tot que no calen ensenyar-se en certa manera. Tenint en compte la situació actual en quant a l'ús de les TIC per part de la majoria d'infants resulta tot massa evident. De fet, aquest tipus de continguts que es pretenen treballar a les aules, en la majoria de casos, ja s'han treballat també a casa: saben fer servir el mòbil, la càmera de fotos, la consola, l'ordinador... Trobo que cal especificar més què és el que es vol treballar, quin ús real s'ha de donar a les TIC dins l'aula i, sobretot, crear un apartat de formació del professorat en quant a aquest aspecte. Hi ha molta feina per fer encara i les administracions haurien d'entendre la importància que té formar ciutadans competents, no només en TIC, sinó en totes les àrees. Cal començar-se a replantejar quin és el model educatiu que volem. Hem de passar pàgina.

He trobat un document al WEIB que parla sobre les TIC a les Illes Balears. Es tracta d'un projecte anomenat "Infraestructura i Organització del model d'integració de les TIC a l'educació  a la CA de les Illes Balears", creat per la Conselleria d'Educació i Ciència que proporciona informació molt útil per al professorat interessat en fer ús de les noves tecnologies per millorar la seua tasca docent. Us deixo l'enllaç per si us ve de gust fer-hi un cop d'ull.


I per acabar, una mica de broma amb la normativa...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada